obracím se na Vás s dotazem ohledně sterilizace zdravotnického zařízení. Jedná se o ordinaci dentální hygieny o výměře 28,7 m2, která je vybavena 1 zubním křeslem a 1 parním sterilizátorem. V ordinaci pracujeme 3 dentální hygienistky, každá jsme samostatným poskytovatelem zdravotnických služeb, každá pracujeme na své vlastní IČO. V ordinaci máme pouze 1 zubní křeslo, proto v ordinaci nepracujeme najednou, ale střídáme se podle domluvy (např. jedna kolegyně pracuje pouze určité dny dopoledne, druhá kolegyně pracuje pouze pátky). V ordinaci máme 1 parní sterilizátor z roku 2017, který zapínáme 1x denně na konci dne. Sterilizujeme stále stejnou sadu nástrojů, kterou máme v ordinaci. Sterilizátor pravidelně každý rok prochází servisem a 1x ročně zkouškou účinnosti od SZÚ. Nicméně od místní hygienické stanice nám bylo řečeno, že jakmile v ordinaci pracujeme 3 dentální hygienistky, každá s jiným IČO, stáváme se sterilizačním centrem. A sterilizační centrum musí dělat podle vyhlášky zkoušku účinnost 1x za měsíc. Jsme ordinace dentální hygieny, kde se střídáme na 1 křesle. Pokud musíme provádět test účinnosti 12x ročně, místo 1x ročně, zásadně nám to zvyšuje náklady na chod naší malé ordinace. Bylo nám sděleno, že další alternativou by bylo, kdybychom měly v ordinaci 3 sterilizátory, každá svůj vlastní, a provádět tak test účinnosti 1x ročně, ale pro všechny 3 přístroje. Obě alternativy jsou pro nás nákladné nejen prostorově, ale také finančně nereálné pro tak malý podnik. Ptala jsme se telefonicky na jiné pobočce hygienické stanice ( Praha 8 a 9) a bylo mi sděleno, že u nich by nás jako sterilizační centrum při takovém chodu nedefinovali. Doporučili mi také se okamžitě obrátit s dotazem na Vás. Nejsme jediná malá ordinace dentální hygieny, kde se dentální hygienistky střídáme o pronájem a zubní křeslo (nepracujeme všechny najednou) a máme 1 sterilizátor.
Proto bychom rády věděly, jak správně postupovat.
Můžete nám prosím poradit? Jsou dentální hygienistky, které se střídají v 1 ordinaci na 1 zubním křesle s 1 sterilizátorem definovány jako sterilizační centrum?
Předem Vám velmi děkuji za Vaše vyjádření a za pomoc.
K Vašemu dotazu sděluji, že popis práce v oboru dentální hygienistka neodpovídá definici sterilizačního centra, ani pracovišti, které sterilizuje pro jiná pracoviště. V obou případech se zdravotnické prostředky v rámci předsterilizační přípravy připravují na vlastním pracovišti a poté se předávají na pracoviště, které disponuje sterilizační technikou a obsluhou/zdravotníkem, který provádí celý proces sterilizace včetně dokumentace každého sterilizačním cyklu. Kontrola sterilizátoru jedenkrát za měsíc.
Na Vašem pracovišti odpovědnost za předsterilizační přípravu včetně používání denních testů, procesu sterilizačního cyklu a vedení dokumentace má zdravotnický pracovník, který ten den pracuje v ordinaci. Podmínky a způsob používání sterilizační techniky v návaznosti na střídání personálu by měl být obsažen ve smlouvě/dohodě. Kontrola sterilizátoru v souladu s vyhláškou č. 306/2012 Sb v platném znění je 1x ročně u přístrojů ne starších 10 let.
RNDr. Jaroslava Zelenková